Jeg vet jeg er i eksamensmodus når ...


... klesvask frister mer enn pensum..

... jeg filosoferer over meningen med livet minst tre ganger i løpet av dagen..

... jeg legger mer tid enn normalt i matlaging og baking og matoppskrift-søking..

... jeg finner utrolig mange inspirerende sitater av viktige folk som forteller meg at livet er så mye mer enn eksamen og utdanning..

... den kreative sansen skyter inn ideer og tanker om alt jeg vil skape, gjøre, lage, forandre, hele tiden..



... litt solskinn virker som en helt naturlig unnskyldning for å la pensumbøkene vente..

... alle mulige sosiale tilstelninger plutselig virker fantastisk fristende..

... jeg googler yoga-retreats, surf-camps, og skrivekurs flere ganger om dagen..

... jeg gjenopptar franskundervisningen på siden duolingo..

... jeg blir mer sosial enn vanlig.. Men samtidig også så sliten av lesing/utsetting av lesing, at jeg egentlig ikke orker folk..

... pengene går til snacks og saft og nøtter..

... en vårrengjøring av leiligheten blir "helt nødvendig" å prioritere før lesing. "Jeg må jo ha det rent og ryddig rundt meg for å kunne konsentrere meg ordentlig om pensumlesing etterpå." 




... tanken på at ferie er to uker unna, setter meg i kronisk planleggings- og drømmemodus..

... "The Hills", dokumentar om Kygo, "The city" og forfatterprogrammer plutselig går på repeat på skjermen.

... jeg melder meg frivillig i Røde kors..

... jeg konstant drømmer om sommer og sol..

... spørsmålet "hva skal jeg egentlig bli når jeg blir stor?" konstant lyder som et ekko i bakhodet..




... jeg gjenoppdager glemte interesser som jeg føler at jeg bare  prioritere nå..

... jeg stadig dagdrømmer om en pensjonisttilværelse, eller et liv på en øde øy..

... jeg annenhver time tenker at "man må se ting i perspektiv, og verden er så stor, og eksamen er bare en liten test som ikke betyr noe i det store bildet, og det er så mange ting som er mye viktigere."

... og magen annenhver time kniper seg sammen et lite sekund, fordi jeg ikke vil stryke på eksamen..


Men stort sett går det fint. Det finnes viktigere ting.
Alle foto: KRISTINEMG


Og som det står på første side i pensumboka jeg leser nå (ja, jeg leser faktisk også);

"Til foreldra mine, som alltid gav meg kjensla av å vera elska for den eg er, ikkje for kva eg gjer."

– Ingrunn Hagen



Takk Ingunn, for at du setter eksamensmas i perspektiv.

Comments

Popular Posts