Et skolesystem som dreper kreativitet - inspirasjon fra Sir Ken Robinson
Vi aner ikke hvordan verden og samfunnet vil se ut om 50 år. Vi vet lite om hvordan verden ser ut om ti år, eller fem for den saks skyld. Det vi vet er at det aldri før i historien har vært så mange av oss som har tatt høyere utdanning. Bachelorgrader, doktorgrad, mastere, høyskoler, universitet. Som Sir Ken Robinson sier i denne talen, pleide det å være en stor fordel å ha en høy grad. Nå er det ikke lenger like spesielt, men ganske vanlig.
På skolen læres vi at de "flinke elevene" er de som klarer å sitte stille mange timer i løpet av en dag, følge med, lytte, rekke opp hånden, konsentrere seg om tall og ord og å lese bøker. Klarer du ikke sitte stille har du enten ADHD eller bare lærevansker.
".. and that was in the 30's.. ADHD hadn't been invented yet, people weren't aware they could have that".
"We know three things about intelligence:
1: It's diverse
We think about the world in all the ways that we are experiencing it. We think visually, we think in sound, we think kinesthetically, we think in abstract turns, we think in movement.
2: Intelligence is dynamic
If you look at the interactions of human brain, intelligence is wonderfully interactive. The brain isn't divided into compartments. In fact, creativity which I define as the process of having original ideas that have value, more often than not, comes through the interaction of different ways of seeing things.
3: It's distinct"
20 inspirerende minutter:
"If you are not prepared to be wrong,
you will never come up with anything original"
- Sir Ken Robinson
Klassene bugner over av fasiter. Fasit på matteoppgavene, maler på hvordan man skal skrive en novelle, og et tydelig bilde av den perfekte elev. Vi snakker om at verden blir mindre, om at alt utvikler seg fortere enn vi klarer å henge med på, og at ingen vet hvordan fremtidens arbeidsmarked kommer til å se ut. Hva er da viktigere enn å dyrke menneskers individuelle evne til å være kreative og tenke nytt?
Comments
Post a Comment