den utilgjengelige hjernen

Foto: KRISTINEMG


"Ingen grubling over om han kjenner meg godt nok til å knytte sin fremtid til min, ingen bekymring for at han ikke kan tolke de uendelige tankene som farer gjennom den utilgjengelige hjernen min til enhver tid. Men det er også til syvende og sist slik Andrew er: en som ikke er overdrevent plaget av hvis og hvorfor."


Foto: KRISTINEMG


"Men selvinnsikt er en upålitelig greie når man oppdager at man er på kant med et av livets "det er meningen"-påbud. Jeg forstår at det er meningen at jeg skal ha lyst til å gifte meg med Andrew. At noen kvinner venter hele livet på å stå foran et bøyd kne eller fantaserer om en glitrende ring som taust forteller verden: Se, noen elsker meg. Noen valgte meg." At noen kvinner drømmer om den velkoreograferte første dansen med sin nye ektemann før alle de andre bryter ut i et energisk "Nå er det gjort!". 
Eller enda bedre, at vi nesten alle sammen ønsker at noen skal være vår helt personlige medsammensvorne, kjøre oss hjem fra flyplassen, heie når vi lykkes og holde oss for pannen når vi kaster opp. Og hvis jeg skal være ærlig mot deg, ønsker jeg faktisk det, i en eller annen form."


Sitatene ovenfor er fra boken "Det motsatte av kjærlighet" av Julie R. Buxbaum, oversatt av Vigdis Fretheim


Noen ganger er det bøker, setninger, sitater som formulerer tankene dine slik at til og med du selv forstår hva du egentlig tenker på. Om disse tankene er avgjørende, store, små, riktige, langvarige eller så vidt til stede, så er det bare godt å lese noe i stedet for å være i sitt eget hode hele tiden. Ettersom jeg kun er på andre kapittel i "Det motsatte av kjærlighet" får jeg vente med å anbefale eller ikke anbefale, men de første sidene virker lovende. 


Comments

Popular Posts