Is it the time of YOUR life yet?

Kjøpte den nyeste boken til Cecelia Ahern, "The Time of my Life" i en bokhandel i Roma en varm junidag. Det er en grunn for at Ahern kalles for prinsessen av det moderne eventyret, og det er hennes evne til å skrive virkelighetsnære historier med en magisk tvist.
Foto: KRISTINEMG


"Dear Lucy Silchester,
You have an appointment for Monday 30 May.

I didn't read the rest. I didn't need to, I knew who it was from.
..."

Slik innledes første kapittel i "The Time of my Life", og vi får snart vite at Lucy har en avtale med Livet. Dette er faktisk en person som jobber for at hun skal ha et vellykket, lykkelig liv (og på denne måten merker man at dette er et Ahern-eventyr), og personen "Livet" ser ikke særlig stelt og fiksa ut for øyeblikket. Lucy har glemt å ta vare på livet sitt. Derfor vil denne personen nå ha et møte med henne. Resten av historien kan du google, eller bare finne ut ved å lese boka!


Dette er min favoritt av bøkene jeg har lest av Cecelia Ahern (snart alle).

Boka fikk meg både til å smile, le og reflektere. Hvor mye tid setter jeg egentlig av til å vedlikeholde mitt eget liv? Mine interesser, mine gjøremål, mine drømmer? Ja, jeg tenker og snakker om hva jeg vil og skal gjøre, men hvor ofte gjør jeg faktisk det jeg prater så ivrig om?
Lucy i boken har for eksempel et teppe hun så lenge har tenkt på at hun skulle ha fått renset, og en lyspære på badet som aldri har blitt skiftet. Hun skal gjøre det snaart, og det har hun sagt til seg selv i altfor lang tid. Det er først når "Livet" kommer og nærmest tvinger henne til å gjøre disse tingene, at det blir gjort.

Hvordan hadde livet ditt sett ut om det var en person? Velstelt og uthvilt? Sliten og syk? Rufsete, eller moteriktig? Hvor godt behandler du egentlig deg selv? Og hvor mye prioriterer du de tingene som faktisk betyr noe i hverdagen din?


Det er så altfor lett å bare suse gjennom livets glade dager. Shopping og champagne, studier og cafèbesøk, og vips - så er du voksen og gammel og har ikke annet enn minner og fotoalbum fra gylne tider. Om du i det hele tatt tok deg tid til å fremkalle bildene i stedet for å bare ha de på pcen...

Ja, man skal være med på alt man vil og kose seg med nye og gamle bekjentskaper, men den viktigste personen i livet ditt er og blir deg selv. Noen ganger trengs det kanskje litt mer opprydding i livet ditt enn hva du var klar over. Tenk deg om - hvor lang er egentlig den lista av små gjøremål, "tåpelige" drømmer, store og små prosjekter inni hodet ditt? Ville det ikke føles deilig å sette av litt tid til å gjøre noe med denne lista så du etterpå kunne senke skuldrene og sjekke av punkt etter punkt?


Når skal du sette av tid til ditt eget liv istedet for alle andres problemer? Når skal du utføre dine drømmer og planer og lage din egen drømmehverdag?

Foto: KRISTINEMG (fra "The time of my life" av Cecelia Ahern)






Comments

Post a Comment

Popular Posts